torsdag 28 augusti 2014

Äppelpaj hör hösten till


Vad säger mera att hösten är på gång än en äppelpaj


Våra egna äppelträd är ännu så unga så de har inte gett denna skörd. Men vi har turen att ha bekanta med mera äpplen än de klarar av så jag var med äldsta sonen och plockade därifrån! Ännu mera skulle jag behöva hämta ännu så vi skulle kunna göra mos som räcker i vinter.


Den här gången provade jag på ett nytt recept som gav en knäckig äppelkaka/-paj. 


 Härifrån* har jag tagit receptet och här nedan så skriver jag upp det åt den som vill prova!

Äppelkaka

2 dl strösocker
1/2 msk strösocker (att strö ovanpå)
1 st ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g smält smör
1 tsk kanel
2-3 st fasta syrliga äpplen 
(jag använde säkert 7-8 äpplen eftersom de är så små i år, och inte var de fasta heller, eftersom det inte är en sådan sort-och det gick bra i alla fall)

Till servering

2 dl vaniljsås

Tillagning 15 min + 40 min i ugn

1. Sätt ugnen på 175 grader (vi har varmluftsugn så jag satte på 150 grader)
2. Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt mjöl, bakpulver och smält smör. Rör till en jämn smet.
3. Häll i en smord form med löstagbar botten (28 cm). Bred ut smeten.
4. Skölj, kärna ur och klyfta äpplena tunt. Stick ner klyftorna i smeten. Pudra över med kanel och socker. grädda mitt i ugnen ca 40 minuter tills den stannat i mitten. Prova med en sticka
5. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

NJUT!


Vi hade gäster i går och alla tyckte om denna äppelkaka, barnen tog flera gånger (och även de vuxna ;) 
Har ni ännu bakat äppelpaj i år? Har ni ett recept ni gör varje år eller provar ni nya?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar