måndag 16 maj 2016

Brännässelsoppa

Med våren kommer brännässlorna. Många ser dem som ett gissel i trädgården, jag ser dem som mat. (Åtminstone än så länge-kan hända jag ändrar mig om de kommer upp där jag absolut inte vill ha dem). De är fulla med C-vitamin och innehåller även järn, kalcium, fosfor, kisel, mangan och svavel. Den kan torkas och användas då man bakar eller till te, som utrensningskur, och sen färska i tex soppa. Och det är soppa som jag gjort :)


Först får man börja med att plocka dem. Om de plockas tidigt på säsongen, då de ännu är riktigt små-så behövs inga handskar. För de har då ännu inte utvecklat de brännhår som innehåller myrsyran som gör att de bränns. 
Försök att inte plocka dem nära stora vägar, så att de inte är ner-smutsade av bilarnas avgaser osv. Sen ska man heller inte plocka dem nära gödselstackar/hagar, eftersom de lätt kan lagra nitriter som kan vara skadligt i för stora mängder. 


Jag plockade 2 liter som jag rensade och tvättade av och sen förvällde i 2 msk smör. 
Sen hackade jag 2 lökar och 2 vitlöksklyftor som jag fräste i lite smör. På med ca 1 liter vatten och hönsbuljong i det.
Sätt i nässlorna och mixa (man kan även hacka nässlorna efter att de förvällts, men jag tycker det är lättare så här då nässlorna ännu är så späda så de lätt kan mixas utan att bli trådiga). Sätt i 4 dl riktig grädde och 1 tsk vitpeppar. 
Red av till passlig konsistens och servera gärna med kokt ägg, som ännu är lite löst i mitten, och gräslök (har man eget land så är det extra lyxigt att få gå ut och plocka den därifrån ;)

Låt det väl smaka!



Ha en skön måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar